Interview: Phlake er i konstant udvikling som musikere og mennesker

I dag lander Phlake med deres nye album Phine, hvilket vi fejrer hele weekenden sammen med dem på NOVA. Vi starter ud med dette eksklusive interview, hvor kan du læse om, hvordan Phlake har fundet balancen i et tumultarisk artistliv og har udviklet sig til Phlake 2.0.

Interview: Phlake er i konstant udvikling som musikere og mennesker
Udgivet
Sidst opdateret

Hitduoen Phlake tog Danmark med storm tilbage i 2015, hvor de brød igennem med "Angel Zoo" og "Pregnant". Siden da har deres rejse sammen haft kurs mod stjernerne, hvilket nogle gange har været hårdere, end de har turde erkende. Deres nye album Phine beskriver den transformation, som Mads Bo Iversen og Jonathan Elkær har været igennem som Phlake, hvor både fortvivlelse, ensomhed og forelskelse har været dominerende følelser.

Albumtitlen gemmer på spørgsmålet om, hvornår man egentlig har det så fint, som man fortæller til alle andre. Derudover skal ordet Phine også forstås tvetydigt: det kan både bruges som et slags skjold af falsk positivitet, man barrikaderer sig med ved at sige: "Jeg har det fint", men det kan også symbolisere accepten af, at livet nogle gange bare er fint nok og ikke mere end det. Jonathan fortæller at:

»Det er en titel, der har mange nuancer, og som passer til albummet, hvor sangene tapper ind i ordet Phine på hver sin måde. Albummet rummer både sange, der skildrer følelsen af at have det kaotisk indeni, mens man opretholder en hverdagsfacade udadtil, hvor alt er Phine, men også mange optursnumre, der viser, at man også kan have det Phine, når man er til køkkenfest kl. 05 om morgenen og har det wavy«. Mads tilføjer:

»Titlen er også valgt fordi ordet ser interessant ud og kan staves med Ph«.

Stavemåden af Phine taler direkte ind i Phlakes univers, som vi kender det bedst. Men der er også en interessant stemning af fornyelse og udvikling, der summer mellem linjerne på det nye album. Phlake beretter om den transformation, de har gennemgået sammen i de mange år, der har formet deres imponerende karriere. Jonathan fortæller, at han og Mads blev venner og kollegaer gennem de fem år det tog, at skabe debutalbummet og fortsætter:

»Vi blev kollegaer og kammerater, inden vi udgav Slush Hours, men vores venskab og samarbejde ændrede sig radikalt, da vi begyndte at udgive musikken. Den transformation vi individuelt, men også som partnere, har gennemgået bliver stadig ved. Det er nødvendigt for os, at både musikken og vores relation kan udvikle sig, så vi kan blive ved med at genfinde glæden og kærligheden til projektet«.

Til spørgsmålet om, hvor de befinder sig i udviklingen nu, svarer Jonathan, at de rent musikalsk bevæger sig henimod en slags Phlake 2.0.

»Vores forrige plade The Illegal Download of Your Soul var meget konceptuel, men Phine føles mere fri. Nogle af numrene som ”Fancy Water” lyder som noget af det gamle Phlake, imens ”2min” og ”Better Days” lyder mere som en 2.0-udgave af os. Jeg tror, det er vigtigt at give lytterne noget, der føles familiært og genkendeligt og samtidig udfordrer dem med noget nyt«.

Der er ingen tvivl om, at Phlake har fået mere mod til at lege med musikken og udforske nye territorier - selv hvis det er foran tusindvis af publikummer. Det sidstnævnte bliver tydeligt, da vi taler om Grøn Koncert 2022, hvor Phlake sammen med en række fantastiske artister (og GO'NOVAs dejlige morgenhold) turnerede landet rundt og spillede otte koncerter i det fri. Her lyser Mads op og understreger, at Grøn Koncert var sommerens ultimative højdepunkt.

»Grøn Koncert var megafedt! Vi har modnet os, siden vi spillede Grøn Koncert i 2018, og vi havde mod på at invitere flere med på scenen i år. Det startede med den anden koncert i rækken, hvor Jesper Binzer fra D-A-D var med på ”10 Feet”. Efter det tænkte vi: ”Hvem skal ellers med?”. Det endte med, at vi til turens sidste show i Valby havde fem forskellige artister med på scenen: Klamfyr, Jooks, Bai-D, Jesper Binzer og Christopher. Vi havde snakket med Christopher fra begyndelsen af turen, og da vi var i Aarhus og spille det tredje show, var jeg ude og spille padeltennis med ham. Så kom vi til at snakke om, at det kunne være sjovt at joine hinandens shows. Jeg var også med på hans show og sang en sang med ham«. Jonathan istemmer Mads' begejstring og fortsætter:

»Det er dét, Grøn Koncert kan. Der er ikke andre festivaler, hvor man på samme måde har tid til at se hinandens shows og være sammen. Man har jo sine backstage-vogne i en rundkreds, hvor man mødes inde i midten på græsset og spiller spil, hygger sig og drikker øl. Det nedbryder nogle facader, fordi man møder folk mere eye to eye. Man får bygget nogle nye relationer, og det giver overskud til at gøre noget nyt og være spontane«.

Nøglesætningen bag Phlake 2.0 og Phine er, at facaderne skal nedbrydes, så ægtheden får lov til at bryde frem. Gennem de fire år, hvor albummet har været undervejs, har Mads og Jonathan været igennem livets uforudsigelige tumult, og det er det fulde spektrum af de dertilhørende følelser, der bliver udfoldet på Phine. Mads og Jonathan er lykkedes med et smukt, betænksomt og legesygt fjerde album, der velfortjent får NOVAs fulde opmærksomhed hele weekenden.

Lyt med fredag-søndag på NOVA, hvis du vil høre meget mere fra Phlake. Du kan se frem til at høre personlige anekdoter, dybdegående interviews, track by track og alle de nye sange fra Phine.

Udgivet: d. 14.10.22 af Sofie Vitalis