Interview: Fallulah har taget kontrol over sin egen fortælling

GO’NOVA har haft fornøjelsen af at have Fallulah på besøg i forbindelse med udgivelsen af hendes nye single ”Autumn Leaves”. På vejen ud af studiet fangede vi hende til et interview om guddommelig inspiration, modige valg og fremtidens artister.

Interview: Fallulah har taget kontrol over sin egen fortælling

SANGEN OG INSPIRATIONEN – TILBAGE TIL BEGYNDELSEN

Da Fallulah en dag sidder i sit studie og arbejder, sker der noget mystisk. Hun mærker en særlig følelse i kroppen og hører en stemme hviske i hendes øre. Stemmen er insisterende, og den fortæller hende, at hun skal skrive sangen ”Autumn Leaves”.

»Det var en speciel følelse«, fortæller Fallulah og forsætter: »Omkvædet kom allerførst til mig, og så kom akkorderne og melodien lige efter. Og jeg tænkte: ”hvad foregår der?”. Jeg kunne mærke denne her insisterende stemme, der ville have at jeg skulle fortælle historien. Jeg kunne mærke, at det var vigtigt, at jeg gjorde det. Jeg ved godt, at det lyder lidt syret, men det var sådan sangen kom til mig«.

”Autumn Leaves” kom nærmest væltende ind over Fallulah, og historien om en kærlighedssyg kvinde måtte fortælles.

»Det, jeg mærkede, da jeg skrev den, var, at det var en kærlighedssyg kvinde, der var desperat efter at få den kærlighed tilbage, hun havde tabt. Det var både mine egne og den udefrakommende stemmes følelser, der ville udtrykkes«, siger Fallulah og forklarer derefter, at sangens titel har med sæsonskifte og brydningstid at gøre:

»Det smukke og symbolske i, at tiderne skifter, og træerne falmer, er meget melankolsk, og det tror jeg også, man kan fornemme i sangen«.

Fallulah tilføjer, at hun ikke altid skriver sange på den måde. For det meste går hun praktisk til værks og arbejder mindre impulsivt. Andre gange bruser inspirationen så meget, at hun næsten ikke kan følge med. I den vilde inspiration opstod der ovenikøbet en helt ny lydside af Fallulah.

»Det er faktisk sjovt, for da sangen kom til mig, kunne jeg mærke, at den åbnede døren til en ny vej for mig. Mit mål er at være original og lave noget, der ikke lyder som alt muligt andet«.

Hun fortæller, at den nye lyd hænger sammen med hendes helt tidlige udgivelser, fordi den er opstået af den samme rene følelse af at ville skabe musik udelukkende, fordi man elsker det.

»Når jeg skaber musik på en fri og kunstnerisk måde, kan jeg ramme den urfølelse, der fik mig til at lave musik, dengang jeg startede. Når man har lavet musik i lang tid, er der en risiko for at man kan komme langt væk fra sin oprindelige inspiration. Nu føler jeg, at jeg er kommet tilbage. Det her nummer er så personligt, og det kommer rent fra min hjerne. Denne gang er der en lige linje fra mig til musikken«.

ØKOSYSTEMET OG DEN ETISKE UDGIVELSE

Fallulah nævner, at hun er gået full circle i sin karriere og er vendt tilbage til den følelse af mod og den drivkraft, der i sin tid skulle til for at udgive debutalbummet The Black Cat Neighbourhood. Med sin genopblussede styrke går hun også imod normen for, hvordan man udgiver sange, og har valgt at ”Autumn Leaves” ikke skal kunne streames gratis. I stedet kan man købe sangen på iTunes eller som fysisk eksemplar. Og så kan man abonnere på Fallulahs virke som artist gennem Patreon, som er en platform, kunstnere kan lægge deres arbejde ud på. Når man støtter en artist via Patreon, går pengene direkte til artisten, som gennem denne økonomiske støtte kan skabe endnu mere kunst og give det tilbage til forbrugerne.

»Det er et fedt økosystem uden en masse mellemled. Kontakten mellem kunstner og lytter er mere direkte, hvilket jeg rigtig godt kan lide og har savnet meget«, siger Fallulah.

Det er et risikabelt valg at udgive musik udenom de store streamingtjenester. Chancen for at miste lyttere er stor, og det er Fallulah ganske bevidst om. Men for hende er valget om at udgive musik bæredygtigt dét, der betyder mest. Det er en del hendes bidrag til kampen for en mere retfærdig musikindustri. Hun forklarer også, hvordan vi lyttere kan gøre en forskel, når vi hører musik.

»Forbrugerne har magten. Det skal vi huske. Det betyder noget, hvor man lægger sine penge, når man køber kultur. Så hvis man gerne vil være med til at skubbe til ligestillingen, kan man købe billetter til koncerter med kvindelige artister og andre kønsminoriteter. Kom ud og se deres koncerter, køb deres vinyler, og sørg for at give dem noget kærlighed på sociale medier«.

AKTIVISTEN OG ARTISTEN FORENES

Det her med at bruge sin platform til at kæmpe for sine mærkesager og tage store chancer i ligestillingens navn er noget Fallulah har gjort i årevis. Med Hej Søster-bevægelsen hjælper hun kvinder og andre kønsminoriteter frem i den danske musikbranche og styrker deres tro på dem selv. Det er tydeligt, at der findes to sider af Fallulah: aktivisten og artisten. Med udgivelsen af ”Autumn Leaves” bliver aktivisten og artisten forenet i en grad, vi ikke har oplevet før:

»Det er faktisk første gang, min egen musik kommer i spil med min aktivistiske side, og det føles virkelig godt. Jeg har taget kontrol over min egen fortælling, og jeg har fundet ud af, at hvis jeg ikke måler mig på de klassiske parametre for, hvad succes er, er jeg totalt frigjort af det. Så kan jeg lave musik, som jeg selv synes er fedt, og håbe på at nogen kan lide det. Hvis de ikke kan, er det også okay«.

I en tid hvor kommentarfelter på sociale medier kan være sprængfarlige, og det private hurtigt bliver politisk, kræver det mere end bare en god pose mod at gå imod strømmen som offentlig person. Fallulah fortæller, at selvsikkerheden i hendes valg, kommer fra et spirituelt sted, hvilket hun selv er lidt overrasket over.

»Jeg er ikke som sådan spirituel, men jeg har en veninde, der er meget investeret i den spirituelle verden. Hun underviser i noget der hedder human design. Det handler om, hvilken mennesketype man er. Jeg var nysgerrig og købte en af hendes talks omkring det og undersøgte, hvilken type jeg er. Mit human design er, at jeg er rollemodel. Ved at tage netop dén opgave på mig, er jeg blevet meget mere sikker i min sag. Før var jeg oftere i tvivl, og det var hårdere at tage de svære kampe. Men nu tænker jeg, at uanset hvad, så gør jeg det, der føles rigtigt, og så er det min opgave at være en rollemodel. Jeg har ikke set mig tilbage siden«.

Som rollemodel sætter man først og fremmest et godt eksempel for andre, men man hjælper også andre til at opnå deres mål. Derfor er det nærliggende at runde af med at bede Fallulah om at anbefale en upcoming artist, som hun gerne vil fremhæve på den danske musikscene.

»Den artist jeg vælger er én, jeg har stor respekt for, fordi hun gør tingene på sin egen måde. Hun er sej, har en unik stemme og så har hun faktisk været med i Dronning podcasten. Det er selvfølgelig FVN, jeg gerne vil fremhæve. Jeg håber, at hun snart får sit store gennembrud - det fortjener hun.«

Udgivet den 02/09/22 Skrevet af: Sofie Vitalis